Hoeveel spam wordt er werkelijk tegengehouden?

Uit recente statistieken blijkt dat 90,4% van alle e-mailverkeer (door telling)  spam is, of het iets meer of minder is, het is eenmail of spam duizelingwekkend aantal daar zijn we zeker van. Bij de meeste ondernemingen, wordt het tegenhouden van 97% spam al als een groot succes bezien en toegegeven, dat is het ook.
 
E-mail is uitgegroeid tot een bedrijfskritische applicatie die directe impact heeft op de productiviteit , het binnenhalen van klanten en orders en - tegelijkertijd - is het een zeer persoonlijk, soms bijna intieme wijze van communiceren.
Waneer een gebruiker ongeveer 20 gewenste berichten per dag ontvangt, dan zijn er dezelfde dag ook 180 spam mails tegengehouden, wanneer er een spamblokkering van 97% behaald wordt.
 
Helaas ervaart de gebruiker het anders. De gebruiker ziet 20 gewenste berichten binnen komen en daarnaast komen er ook 5 niet gewenste berichten binnen. Door de ogen van de eindgebruiker wordt het gezien dat wel 20% van de mail die hij ontvangt spam is. En wanneer uw tijd kostbaar is, is het toch 20% meer tijd besteden aan nutteloze berichten.
 
Soko streeft er de komende tijd naar, met ingebruikname van een aantal nieuwe mailservers, en verbeterde spamdetectie middelen het scoringspercentage bij het identificeren van spam te verhogen naar 99%. Want elke procent spam wat tegengehouden wordt, ervaart u weer als ~7% minde spam.