Webmail

Overal ter wereld uw e-mail lezen.

Domein check

Is uw gewenste domeinnaam nog beschikbaar?

Helpdesk

 0224-553335

 support@soko.nl

Maa t/m vrij van 9:00 tot 17:00 uur

Wat is Greylisting?

De afgelopen tijd is het aantal verstuurde spam mailtjes wereldwijd met 70% toegenomen. Op dit ogenblik is 90% van alle verstuurde mail ter wereld spam. Bij Soko wordt elke e-mail op spam gecontroleerd d.m.v. spamfilters. De makers van spam proberen echter op zoveel mogelijk manieren deze spamfilters te omzeilen. Om meer spam tegen te kunnen gaan, is een zogenaamde 'greylisting-server' op onze mailserver geplaatst.

Hoe werkt een greylist-filter?
Wanneer iemand een mail stuurt, komt deze op een van onze mailservers binnen. Het greylist-filter slaat de volgende gegevens op: verzender, ontvanger én ipadres van de verzender. Vervolgens reageert de mailserver met een '450 Rejected, Greylisting in action' naar de verzender. Dit betekent: 'Ik accepteer tijdelijk deze mail niet, probeer het na 60 seconden nog eens'. Wanneer na minimaal 1 minuut dezelfde e-mail nogmaals wordt verstuurd, dan wordt deze geaccepteerd en zal deze via het spamfilter verstuurd worden.

Hoe houdt dit spam tegen?
Spamserver willen in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk spam versturen. De meeste spamservers zijn dusdanig ingericht dat ze spam mail niet nog een keer aanbieden zodra de aflevering voor wat voor reden dan ook niet in één keer lukt. Dit geldt eigenlijk in 9 van de 10 gevallen. De overige mails worden gewoon via ons spamfilter gescand en indien nodig gemarkeerd als spam. Voor u als klant houdt dit greylist-filter dus in dat u minder spam binnen krijgt. Het houdt ook in dat de eerste e-mail van een bepaalde afzender vertraagd binnen kan komen. Wanneer de mail eenmaal geaccepteerd is, zullen alle e-mails van de betreffende afzender een volgende keer direct geaccepteerd worden.

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een normale mailserver de mail niet nogmaals probeert te versturen na het krijgen van een 450 als antwoord. Zo'n mailserver is dan niet juist geconfigureerd. Helaas komt zo'n mail niet aan.

Het kan ook zijn dat de verzendende mailserver pas na 1 uur de e-mail weer probeert te versturen. Dit kan ook voor onnodige vertraging zorgen.

Wij hebben hier echter geen zicht op omdat wij uiteraard niet kunnen zien hoe de mailserver van de afzender geconfigureerd is.

Greylisting is een succesvolle manier van spam beheersing. Indien u merkt dat u van een bepaalde afzender geen mail meer ontvangt en de betreffende afzender krijgt een foutmelding retour, dan kunt u contact opnemen met Support. Zij kunnen zorgen dat afzender op de whitelist toegevoegd wordt.